Op deze pagina vind je een tiental zeer relevante SEO tips op weg naar een succesvolle en goed vindbare website. Naast deze SEO tips zijn er nog tal van andere factoren die meespelen in de positionering van zoekmachines. SiteOnline past alle onderstaande en nog vele andere SEO tips toe op het gebied van webdesign en SEO marketing.
Bel onsaak een website overzichtelijk en gebruik heading tags om teksten van elkaar te onderscheiden. Gebruik een pakkende titel die iets te maken heeft met de onderliggende tekst.
Een link afkomstig vanaf een relevante website welke gepaard gaat met content is veel interessanter dan een niets zeggende link. De tekst om een link heen versterkt de link en heeft dus meer waarde dan een webpagina die alleen maar bestaat uit linkjes. Dit betekend niet dat artikelmarketing altijd zin heeft. Belangrijk bij het plaatsen van content met een link naar je website, is om te kijken naar de relevantie van het betreffende domein. Zijn er raakvlakken tussen het domein waarvan gelinkt wordt en waarnaar er gelinkt wordt. Wat is de huidige autoriteit en citation flow en trust flow van het domein. Ga dus altijd zeer zorgvuldig te werk alvorens je zomaar links gaat uitzetten naar je eigen website.
Zeker net zo belangrijk als het verkrijgen van externe binnenkomende links is ervoor zorgen dat je interne linkstructuur goed staat. Wat wil dit precies zeggen? Zorg ervoor dat binnen de content bepaalde woorden linken naar andere pagina's op je website. Hiermee verdeel je de waarde over je gehele website. Vaak verwijzen binnenkomende links naar je homepage waardoor deze veel waarde opbouwd. Door binnen de tekst op je homepage woorden te linken naar andere pagina's op je website verdeel je dus de waarde gelijkmatig over je website. Doe dit vervolgens op iedere pagina van je website waar voldoende content op staat. Hierdoor kan de zoekmachine niet alleen via het menu of de sitemap de pagina's vinden maar ook via relevante woorden in de content die betrekking hebben op een andere pagina binnen je website.
De titel van de pagina vertelt de bezoeker en de zoekmachine waar een pagina over gaat. Kies daarom op iedere pagina een andere unieke titel, waaruit duidelijk wordt waar betreffende pagina over gaat. Vaak zien we dat een website overal dezelfde titel gebruikt. Concreet houdt dit in dat de zoekmachine elke pagina op dezelfde manier in de zoekresultaten weer zal geven. Een goede titel voor een pagina ‘gezondheidsrisico’s’ op een website over ‘Reizen naar Afrika’ kan dus zijn
Reizen naar Afrika – Gezondheidsrisico’s
En een pagina over de cultuur
Reizen naar Afrika – Cultuur
Hoe het niet moet:
Reizen naar Afrika (op iedere pagina)
De zoekmachine bekijkt of de titel overeenkomt met de inhoud van de pagina. Dit telt mee bij de relevantie van je website, dus de positionering. Zorg dus dat je voor iedere pagina een geschikte titel kiest, die overeenkomt met de inhoud van de pagina.
Kies ervoor een website dynamisch op te bouwen in plaats van het gebruik van frames. Een frame wordt door de zoekmachine niet beschouwd als een onderdeel van de pagina en wordt de inhoud dus niet geïndexeerd.
Vaak haalt een CMS systeem de inhoud van de pagina uit een database en wordt er geen gebruik gemaakt van zoekmachine vriendelijke URL’s. Een URL zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:
https://www.siteonline.nl/index.php?topic=8878C78&id=zx4545
Een zoekmachine en gebruiker leest niet dat het hier gaat om een pagina over ‘seo marketing’. Gebruik daarom URLS zoals:
https://www.siteonline.nl/seo-marketing
Heb je goed in kaart hoe jouw doelgroep zoekt? Zorg dan dat je per zoekterm een unieke pagina aanmaakt binnen je website. De inhoud van je pagina’s moet je wijden aan het betreffende zoekwoord waar die pagina voor staat. Laat het belangrijkste zoekwoord voorkomen in de titel van de pagina, de meta description en in de tekst. Het is raadzaam goed rekening te houden met de juiste zoekwoorddichtheid binnen de geschreven content en positionering van de zoekwoorden binnen de tekst.
Gebruik een sitemap waarin alle links naar verschillende pagina’s op je website vermeldt staan. Zodra de zoekmachine de sitemap indexeert zullen alle paginalinks in de sitemap worden geïndexeerd.
Zorg voor relevante binnenkomende links. We hebben het al eerder genoemd op deze pagina dus het feit dat we het hier weer benoemen en met een voorbeeld uitleggen geeft de waarde hiervan weer! Met een relevante binnenkomende link bedoelen we een link op een andere website, naar jouw website, waarbij de bron het liefste iets te maken heeft met je eigen website.
Voorbeeld. Heb je een schoonheidssalon, laat dan één van je leveranciers een link op hun website plaatsen naar jouw website. Bij voorkeur gepaard met een stuk relevante unieke content. De zoekmachine zal deze link indexeren en jouw website extra relevantie geven. Hierdoor zal je positie in de zoekmachine verbeteren. De wijze waarin het verbeterd is afhankelijk van vele factoren zoals concurrentie, de mate van linkbuilding, de manier waarop er gelinkt wordt, etc.
Laat je echter een link plaatsen door een asfaltverwerkingsbedrijf, zal een zoekmachine dit veel minder snel zien als een relevante binnenkomende link.
Krijg je een e-mail waarin wordt gezegd dat je voor een X bedrag of zelfs gratis je website kunt aanmelden bij een groot aantal zoekmachines, dan kun je hier beter niet op ingaan. Meestal is het gevolg een nog veel groter aantal spam berichten in je e-mailbox en in de grote zoekmachines zal je positionering niet verbeteren.
Sommige bedrijven gebruiken ‘slimme trucs’ voor een betere positionering. Meestal zijn dit nadrukkelijk verboden trucs die zoekmachines niet tolereren. Hierbij valt te denken aan o.a.
Er is een grote kans dat je vroeg of laat wordt betrapt en uit de zoekmachine verwijderd zal worden. Voor meer handige seo tips neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact opRozenburglaan 11
9727 DL Groningen
info@siteonline.nl
050 3113072
KVK-nummer 89547756
IBAN: NL28INGB0004554636
SiteOnline scoort een 9.6 uit 10 op basis van 56 beoordelingen.